Menu

Steeds meer mensen hebben behoefte aan een maaltijd of een lekker tussendoortje dat aan huis wordt bezorgd. Dat kan komen door verschillende factoren zoals de huishoudens die veranderen, drukkere levensstijlen of de toename van technologische ontwikkelingen die het bezorgen makkelijker maken. Maar vooral het gemak dat delivery met zich meebrengt!

Tegenwoordig, met het covid-19 virus, is er een hele gekke tijd ontstaan. Iedereen heeft er last van en zeker de horeca heeft grote klappen op te vangen. Veel mensen kiezen er daarom ook voor hun favoriete horecazaak te ondersteunen. Er zijn verschillende projecten die op zijn beurt een steentje hieraan bijdragen.

Zo’n 41 procent van de Nederlandse consumenten laat minstens één keer per maand een maaltijd bezorgen. Met slimme meal deals en de juiste verkoop skills, groeit jouw omzet mee met deze trend! Met de volgende 4 tips & tricks maak je jou bedrijf helemaal delivery ready. 

Creëer een duidelijke categorie indeling

Creëer een duidelijke categorie indeling

Het is belangrijk voor een consument om overzicht en duidelijkheid te hebben op het assortiment dat je aan biedt. 

Zo moet je gaan denken aan hoe je jouw producten indeelt binnen jouw online assortiment.

Zo zijn veel mensen geïnteresseerd in een menu aanbieding, dit zou je daarom als eerste categorie kunnen aanbieden. Hierna zou je verschillende maaltijden kunnen aanbieden, met bijvoorbeeld het kopje; pizza. Vervolgens bedenken mensen zich later dat zij wellicht nog wat drinken of een dessert bij hun eten willen, dit zou je dan ook kunnen aanbieden als categorie.

Om de categorie indeling nog wat persoonlijker te maken zou je de categorieën een andere naam kunnen geven. Zoals bijvoorbeeld een categorie waar iemand specifieke pizza’s aanbiedt, zou je ‘chef’s choice’ kunnen noemen. 

Categorieën kunnen helpen om meer verkoop te stimuleren en belangrijke producten uit te lichten. Het is daarbij belangrijk dat je het wel overzichtelijk houdt en je voorkomt dat de consument te veel moet scrollen.  Het aantal categorieën verschilt per restaurant en wat hij online aanbiedt. Maar de richtlijn is om 5-7 categorieën aan te bieden.

Maak een perfecte online winkel

Maak een perfecte online winkel

Het is van belang om al je producten online op orde te hebben.

Zo is het belangrijk dat de juiste productnaam, afbeelding en beschrijving van de ingrediënten bij het juiste product zijn toegevoegd. Consumenten kopen namelijk alleen dingen die zij begrijpen. Dus wanneer jij duidelijk laat zien doormiddel van afbeeldingen en omschrijvingen wat je aanbiedt, zal de consument dit ook sneller aanschaffen. Uit marktonderzoek van Lipton laat zien dat restaurants die dit doen 15-20% meer orders krijgen.

Ook van belang is dat je je meest verkochte product bovenaan zet bij de desbetreffende categorie. Zo zullen consumenten snel vinden waarvoor ze zoeken, wat betekent dat mensen dit sneller in hun winkelwagen zullen toevoegen.

Bied een compleet menu aan

Bied een compleet menu aan

Om je omzet te verbreden zou je voor bij verkoop kunnen kiezen

Zo zou je verschillende sauzen aan kunnen bieden wanneer iemand bijvoorbeeld patat besteld. Of, wat veel mensen doen, bij een lichte maaltijd een Lipton Ice Tea Green aanbieden. Ook Ben&Jerry’s als dessert is een goede optie.

Daarnaast kan je je bijverkoop ook nog verder uitbreiden door ze als suggestie in het drop-down menu onder een product item te kunnen toevoegen.

Verhoog je gemiddelde orderwaarde

Verhoog je gemiddelde orderwaarde

Veel mensen kiezen voor een meal deal of speciale aanbieding wanneer ze gaan bestellen. Het is daarom van belang om de juiste product combinaties aan te bieden. 

Denk daarbij aan je populaire gerechten in combinatie met een drankje zoals Lipton Ice Tea of een dessert erbij voor een vaste prijs. Dit is met een druk op de knop een lagere drempel voor de consument om te bestellen en creëert een hogere orderwaarde.

Daarnaast helpt het ook om korting te geven bij de menu’s, zodat mensen een reden hebben om voor een menu te kiezen.

Een tip voor een goed menu is bijvoorbeeld om je meal deals te koppelen aan een tijdelijke actie of seizoen acties. Consumenten die laten bezorgen hebben waarschijnlijk een relaxte avond gepland. Speel hierop in met de Ben&Jerry’s Netflix & Chill’d pint. Perfect om te delen (of gewoon zelf op te eten) met de heerlijke smaak van pindakaas, pretzel & brownies.